شيو ه ي رنگ گذاري با نقطه هاي ريز كه امروزه عمدتا با كمك رنگ افشان ( ايربراش ) امكان پذير است ، تصويرهايي با سايه - روشن هاي خيال انگيز و دل پذير براي كودكان فراهم مي آورد . در تاريخ هنر ، امپرسيونيست ها با كنار هم قرار دادن نقطه هاي رنگي شفاف در كنار يكديگر سعي در نمايش جلوه هاي ديداري رنگ داشتند . اين روش بعد ها در آثار نقاشان پوانتي ليست ( نقطه گذار ) هم چون ژرژ سورا ، نقاشي فرانسوي ، نمودي مشخص يافت . بعدها با استفاده از فوتك و سپس رنگ افشان ، اين شيوه گسترش پيدا كرد ، هر چند از ويژگي ها و هدف هاي نخستين خودبه دور بود . امروزه از رنگ افشان براي دست يابي به لذت هاي ديداري و ايجاد ارزش هاي رنگي ( تناليته ) استفاده مي شود . در استفاده از رنگ افشان ، رنگ هاي محلول در آب ، هم چون جوهر رنگي ، آبرنگ ، گواش و آكريليك به كار مي رود . در ترفندهاي رايانه اي از ويژگي فيلتر ها و گراديانت به جاي ايربراش استفاده مي شود و تصويرها باامكانات يك دست و جديدي به سايه - روشن هاي رنگي دست مي يابند . واشوپساراكي تصويرگر يوناني در كتاب تصويري بدون كلام و جيلس تيبو تصويرگر كانادايي در كتاب گرد صحر آميز به شيوه ي رنگ افشان كتاب هايشان را تصويرگري كرده اند . در ميان تصويرگران ايراني محمد رضا دادگر در كتاب يك حرف و دوحرف با استفاده از ويژگي هاي رنگ افشان ، فضايي خيال انگيز و فراواقعي (سوررئال) پديدآورده است . هوشنگ محديان در تصويرگري كتاب چرا زمين گرد است ؟ از ايربراش دستي (فوتك ) استفاده كرده و علي گروسي در كتاب دور ، نزديك ، نزديك تر و رويا مشعوف و پري سيما طاهباز نيز در تصويرگري كتاب به ملخ نگاه كن با روش رنگ افشاني ، تصويرهايي واقعي و نزديك به عكس پديد آورده اند .
144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0